Let's get Spanish - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Kirsten Bloemen - WaarBenJij.nu Let's get Spanish - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Kirsten Bloemen - WaarBenJij.nu

Let's get Spanish

Door: Kirsten Bloemen

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

28 Maart 2014 | Spanje, Madrid

¡Hola chicos!

Alweer twee weken (en een dag) in Madrid en ik vind het geweldig hier! Zit in een chill studentenhuis met erg leuke meisjes uit verschillende landen. Ik zit in Calle de la Madera op nummertje 5, een kleine twee minuten lopen en ik sta in de grootste winkelstraat en dus ook midden in het centrum van Madrid (Calle Gran Via voor de Google-mappers).

De afgelopen twee weken heb ik elke dag drie uur Spaanse les gehad (10.00 – 13.00) dus ik ken nu een klein basisje Spaans. Inhisspania (afgeleid van ‘en España’ wat ‘in Spanje’ betekent), m’n school, was tien minuutjes lopen vanaf m’n appartement dus dat was erg chill. Maandag begin ik met m’n stage bij English for Fun dus dan zal ik helaas de kracht moeten vinden om iets eerder m’n bed uit te komen. Maar daar de volgende keer vast meer over ;)

Wat me meteen is opgevallen is dat de cultuur echt heel anders is hier dan in Nederland! Ten eerste moet ik iedereen inhalen op straat omdat ik zo ‘snel’ loop, iedereen wandelt hier op zijn gemakje naar zijn/haar bestemming. Tien minuten te laat komen is dan ook helemaal niet erg hier in Spanje (helaas is mijn stageadres Engels, anders had ik tien minuten langer in m’n bed kunnen liggen…).
Als ik om 09.45 richting m’n Spaanse lessen liep, zat menig cafeetje al vol met Spanjaarden die gezellig gaan ontbijten, bij elk mini-zonnestraaltje zitten er altijd wel mensen op het terras (ongeacht welke dag of tijdstip) en ook op doordeweekse dagen wordt er heel veel buiten de deur geluncht, gedineerd en gedronken. Heel gezellig dus!

’s Middags om twee uur hebben de Spanjaarden twee uur pauze waarin ze stevig gaan lunchen, de welbekende siësta. Hierna werken ze door tot een uur of zeven/acht/negen en er wordt gedineerd om 9 à 10 uur.
Had het daar toevallig vandaag over met m’n leraar; Spanje is het enige land met dit ritme, want dit is vroeger zo ingevoerd door de dictator Franco. Uit onderzoek is gebleken dat er de meeste scheidingen ontstaan in Spanje doordat gezinnen zo weinig tijd met elkaar kunnen spenderen door dit ritme. Ook slapen Spanjaarden erg weinig (niet voor middernacht) terwijl ze wel om 9 of 10 uur moeten beginnen dus dat zorgt ook voor vermoeide mensen = minder kunnen hebben.

Naast de chille (en aardige trouwens!) mensen heb je hier heeele mooie gebouwen en veel mooie standbeelden. Sowieso de hele architectuur hier vind ik prachtig. Zouden ze in Vorstenbosch wat van kunnen leren!

Gelukkig hoef ik hier niet af te kicken van m’n verslaving hardlopen, want je hebt hier prachtige parken waar je heerlijk kunt hardlopen! Moet wel zeggen dat het in het zonnetje en bergje op, bergje af íets zwaarder is dan in Nederland haha.
De parken zijn trouwens niet alleen chill om hard te lopen, maar ook om in het weekend in het zonnetje te liggen. Vooral in Parque del Retiro, het grootste en mooiste park, zijn in het weekend heel veel (goede, grappige, bijzondere of slechte) straatmuzikanten te vinden en half Madrid trekt erop uit om in het park te chillen. Heel gezellig sfeertje dus!

Afgelopen weekend ben ik met een hele hoop andere studenten van Madridstudents (het bemiddelingsbedrijf wat de stages en woningen van de Nederlandse studenten regelt) naar Kapital geweest; een hele grote club met zeven verdiepingen. Moet wel zeggen dat ik maar één verdieping gezien heb haha, maar het was heel erg leuk! Wel duur, maar er zit dan wel weer meer drankje dan mix in je mixdrankje ;). Om zeven uur ’s ochtends lag ik een keer in bed dus dan kun je vast wel raden wat voor avond het is geweest!

Vanavond ga ik (voor het eerst pas, wat een schande eigenlijk hè) echte Spaanse tapas eten en morgen wordt weer een nachtje in Kapital dus ook dit weekend gaat het wel goed komen met mij. Maandag ga ik dan echt beginnen met m’n stage, spannend!

¡Hasta la próxima!

  • 04 April 2014 - 17:50

    Leo Bakker:

    Het ziet er fantastisch uit Kirsten! Als ik het zo lees, heb je het goed naar je zin daar. Niet teveel "clubben" want dat wordt niet vergoed!! ;-)
    Zoals je weet ben ik van 28/4 tot 2/5 in Madrid en ik hoop dan ook veel te kunnen zien van al dat moois. Eén belofte doe ik alvast: ik ga absoluut niet mee rennen in de parken!

  • 04 April 2014 - 23:05

    Wim Verkuijlen:

    Hoi, Kirsten, we praten hier nog steeds over je (wel goed hoor)...
    Hoop dat je nog tijd over hebt voor stage???
    Groetjes van Annie en Henk.

    Heeeeeel veel plezier en geniet er van...

    Biljart Wimke...

  • 04 April 2014 - 23:06

    Wim Verkuijlen:

    Hoi, Kirsten, we praten hier nog steeds over je (wel goed hoor)...
    Hoop dat je nog tijd over hebt voor stage???
    Groetjes van Annie en Henk.

    Heeeeeel veel plezier en geniet er van...

    Biljart Wimke...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Stage in Madrid

Recente Reisverslagen:

26 April 2014

Een verhaaltje speciaal voor Bram

28 Maart 2014

Let's get Spanish
Kirsten

Actief sinds 28 Maart 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 3304

Voorgaande reizen:

13 Maart 2014 - 15 Juni 2014

Stage in Madrid

Landen bezocht: